torsdag 5 april 2012

Brödbak

Go´ kväll!
 Vi packar och fixar inför Gotland. Varje påsk åker vi till min familjs hus där.
Den här tiden är väldigt speciell där, ljuset och den härliga luften.

Vi köper oftast med oss all mat eftersom vi har en bit till affärer och utbudet är inte det bästa.
Så bakar jag bröd att ta med. Det bästa med detta bröd är att det bara är att hälla alla ingredienser
i en bunke, röra om och hälla ner i en form.
Inget kladd, knådande eller jäsande.
Jag använder en silikonform från Tupperware så inte ens den behövs smörjas.





Bästa brödet

2,5 dl vetemjöl
2,5 grahamsmjöl
1 dl havregryn
0,5 dl rågsikt
1 dl vete- eller rågkross
0,5 dl kli
1 dl sirap
0,5 tsk salt
2,5 tsk bikarbonat
0,5 liter lättfil

Denna gång strödde jag över melonkärnor och solroskärnor.
Men bara på halva brödet eftersom mina barn inte vill ha det men dom älskar brödet.

Rör ihop, häll i formen och grädda i 175 grader i en timme.
Känn på brödet med en sticka och om det är löst så grädda en halv till en timme till. 
Täck då formen med folie så brödet inte bränns.
Hoppas det smakar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar