onsdag 3 oktober 2012

Onsdag - en vanlig dag

Hej!
Var med i sonens klassrum under en liten stund på morgonen idag.
Under dom 20 minuterna jag var där uppstod det ungefär fyra stycken konflikter, alla mellan tjejer!

Igår kom sonen hem och sa att han inte ville använda extra handtaget till sin Beyblade.
Jag frågade varför, han hade ju tyckt att det var så bra.
Efter en stund kröp det fram att någon hade sagt till honom att det var dåligt.
Jag försökte förklara att den som sagt det bara var avundsjuk och att han måste stå på sig
om han tycker något är bra.

Varför är mina barn så lättpåverkad av vad andra säger till dom, varför vågar dom
inte stå upp för vad dom tycker och våga säga det?
Jag pratar ofta om detta med dom. Vi försöker få dom att bli starka individer
och ha en god självkänsla.
En del barn är väldigt självsäkra och framåt redan som små.
Vad beror det på att vissa är så och andra inte?

Jag känner att föräldrarskapet har blivit väldigt mycket svårare nu när barnen är äldre.
Det är så mycket konflikter och känslor för dom runt omkring dom hela tiden.




Imorgon är det kanelbullensdag.
Kanske lite fånigt med alla dessa dagar men samtidigt är det ju trevligt
när det sker något utöver den vanliga vardagen.
Maken bakade en sats med goda bullar och vi tjuvsmakade idag redan.




2 kommentarer:

  1. Ja du, det har jag också frågat mig. Men har tyvärr inget svar. Men visst är det svårare när de blir äldre. När de var små fattade jag aldrig det där ordspråket "Små barn små bekymmer"... Men nu gör jag det!!

    Gott med kanelbullar!

    SvaraRadera
  2. Har också ställt mig den frågan!? Stora frågor och det är bara att kämpa och aldrig ge upp. Men det är så svårt när man ser att de är påverkade eller ledsna. Samma sak åt andra hållet, om man får höra att de sagt något som påverkat ett annat barn negativt. Men o andar sidan måste de ju få utforska och få lärdom av erfarenheter. Men shit vad svårt det är. Det viktiga är att vi alltid finns där och försöker prata om olika , prata om vad som är rätt och fel. Utmaningarna kommer oavsett man vill eller inte.

    SvaraRadera